9 فوریه 2022- تحقیقات جدید نشان می دهد که دو نوع داروی دیابت که کمتر تجویز می شوند با احتمال کمتری برای مشکلات قلبی بالقوه کشنده - از جمله حمله قلبی، نارسایی قلبی و سکته - در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 بدون بیماری قلبی، مرتبط هستند.

داده‌های این مطالعه انگلیسی و ولزی، به رهبری دانشمندان دانشگاه منچستر و دانشگاه منچسترNHS Foundation Trust (MFT)، در Diabetes Care یک مجله بالینی پیشرو در این زمینه منتشر شده است.

داروهای مختلفی برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در دسترس است که همه آنها به روش های مختلفی در کاهش سطح قند خون موثر هستند. در این مطالعه دو نوع جدیدتر از داروهای دیابت به نام‌های مهارکننده‌های SGLT2 و آگونیست‌های گیرندهGLP-1[1] ، بررسی شد.

محققان خطر مشکلات جدی قلبی یا سکته مغزی را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 در هنگام استفاده از درمان های جدیدتر دیابت با این خطر در افرادی که از درمان های سنتی تر مانند متفورمین و سولفونیل اوره استفاده می کردند، مقایسه نمودند.

محققان نشان دادند که شانس ابتلا به نارسایی قلبی برای افرادی که از مهارکننده‌هایSGLT2 ، استفاده می‌کنند، 51 درصد، برای مصرف‌کنندگان GLP-1RAs به میزان 18 درصد و برای افرادی که از هر دو دارو استفاده می‌کنند، 57 درصد کمتر است.

احتمال حمله قلبی یا سکته مغزی برای مصرف کنندگان مهارکننده‌هایSGLT2 به میزان 18درصد، برای GLP-1RAs به میزان  7 درصد و برای افرادی که ترکیبی از این دو دارو را دریافت می کنند، 30 درصد کمتر بود.

اگرچه مهارکننده‌های SGLT2 از سال 2012 و گروه دارویی GLP-1RA از سال 2005 مجوز دریافت کرده‌اند، پزشکان به طور معمول درمان‌های سنتی بیشتری را برای مدیریت دیابت تجویز می‌کنند که اثرات خنثی یا متوسطی در کاهش خطر مشکلات قلبی دارند.

محققان نتیجه گیری کردند که هزینه، شیوه‌های تجویز منظم و تأکید محدود در دستورالعمل‌های مدیریت بالینی کنونی، ممکن است توضیح دهد که چرا این کلاس‌های دارویی جدید به طور معمول کمتر تجویز می‌شوند.

کارآزمایی‌های بالینی که به بررسی اثربخشی داروهای جدیدتر دیابت نوع 2 می‌پردازند، عمدتاً افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را که در معرض خطر بالای بیماری قلبی هستند، بررسی کرده اند. اما مطالعه جدید بر روی افراد کم خطر متمرکز شده است که دو سوم از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را تشکیل می دهند.

این مطالعه که توسطDiabetes UK  حمایت مالی شد، با همکاری کینگز کالج لندن، دانشگاه لیورپول، دانشگاه کیل و دانشگاه گلاسکو انجام شد.

محققان داده‌های مراقبت‌های اولیه را از داده‌های تحقیقاتی بالینی (CPRD) و بانک اطلاعاتی ناشناس امن(SAIL) ، با پرونده‌های بیمارستانی و مرگ‌ومیر مرتبط کردند.

پروفسور مارتین راتر، یکی از نویسندگان، از دانشگاه منچستر گفت: حدود 4 میلیون نفر در بریتانیا مبتلا به دیابت نوع 2 هستند و متأسفانه بیش از یک سوم از این افراد به دلیل بیماری قلبی عروقی جان خود را از دست خواهند داد.خبر خوب این است که مهارکننده‌های SGLT2 و داروهایGLP-1RA ، نه تنها دیابت را کنترل می‌کنند، بلکه خطر ابتلا به حوادث قلبی عروقی جدی مانند حمله قلبی یا سکته را نیز کاهش می‌دهند و این می‌تواند جان هزاران نفر را در هر سال نجات دهد، به غیر از اجتناب از بیماری مزمن در کسانی که از حملات قلبی و سکته جان سالم به در می‌برند.اثر محافظتی این دو نوع دارو را می توان به محض اینکه بیماران شروع به دریافت آنها کردند، مشاهده نمود، اگرچه هر چه بیشتر آنها را مصرف کنند، محافظت بیشتری ایجاد می شود.

پروفسور دارن اشکرافت، محقق دانشگاه منچستر، یکی از نویسندگان این مقاله، گفت: مکانیسمی که این داروها از طریق آن اثرات محافظتی خود را ارائه می کنند، یک حوزه ی فعال تحقیقاتی است. با این حال، اثرات نجات دهنده آنها ممکن است تنها تا حدی با اثرات مفید آنها در مورد کاهش وزن و این واقعیت که آنها باعث افت قند خون (هیپوگلایسمی) نمی شوند،- که می تواند برای سیستم قلبی عروقی مضر باشد-، توضیح داده شود.

دکتر آلیسون رایت، نویسنده اصلی این مقاله، متخصص آمار از دانشگاه منچستر، گفت: در حالی که مهارکننده‌های GLP-1RA و SGLT2 درمان‌های گران قیمتی هستند، اما ما معتقدیم که مقرون‌به‌صرفه بودن چنین گزینه‌های درمانی از نظر پیشگیری اولیه باید به‌طور جدی مورد بررسی قرار گیرد، زیرا 80 درصد هزینه های مراقبت از دیابت، مربوط به مدیریت عوارض است که بزرگترین عامل آن بیماری های قلبی عروقی است.ما معتقدیم که این داده‌ها یک دلیل قوی برای کارآزمایی‌هایی است که اثربخشی و مقرون‌به‌صرفه بودن این مداخلات و ترکیب آن‌ها را در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که در معرض خطر پایینی برای مشکلات قلبی عروقی هستند، ارزیابی می‌کنند.

دکتر Faye Riley، مسئول ارشد ارتباطات تحقیقاتی در دیابت انگلستان، گفت: بیماری های قلبی عروقی همچنان عامل اصلی کاهش امید به زندگی در افراد مبتلا به دیابت است، بنابراین یافتن مراقبت های مناسب در زمان مناسب برای حمایت از افراد برای کاهش خطر ابتلا به آنها می تواند منجر به نجات بسیاری از افراد شود.

او افزود: این مطالعه به شواهدی در مورد اثربخشی داروهای مختلف برای دیابت نوع 2 برای محافظت در برابر عوارض جدی قلبی عروقی کمک می کند. با این حال، ضروری است که متخصصان مراقبت های بهداشتی هنگام ارائه گزینه های درمانی، بطور فرد محور تصمیم گیری کنند، زیرا هر دارویی برای هر فرد مبتلا به دیابت نوع 2مناسب نیست.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2022-02-diabetes-drugs-thousands.html

 



[1]GLP-1RAs